Jag säger bara Lisbeth Salander

Japp, jag o mamma var på bio nu ikväll, Luftslottet som sprängdes såklart. Och vad kan jag säga mer än att jag beundrar Lisbeth Salander ut till fingertopparna. Fy faan vad hon är cool, och hon ger inte upp innan hon skapat rättvisa och hon fått det hon förtjänat, sån strävar jag efter att bli <3
Hon är verkligen en förebild, för mig iallafall.


Lisbeth Salander, sluten mot omvärlden för att hon inte kan lita på någon
Lite som jag kanske..


Åter till filmen, jag har ju läst boken direkt efter att jag läst ut och sett Flickan som lekte med elden, kunde inte hålla mig. (a) Men aa filmen och boken är ju heöt klart dom bästa som gjorts i Sverige, o på onsdag får jag Flickan som lekte med elden på film :D

Hur som helst, Flickan.. är bättre än Luftslottet men samtidigt är luftslottet heöt klart värd att se och mer än det, man vill helst vrida nacken av alla idipter som kommer fram i den här filmen. Tur för Sverige att historien inte är verklighetsbaserad för det hade ju varit en skam för detta land. Helt sjukt. Jävla idioter. NI SOM TÄNKER SE FILMEN/FILMERNA SKA INTE LÄSA DETTA, kan avslöja en del men jag är bara tvungen att skriva det ändå. Men trots att folk har trampat och behandlat henne hur som helst i hela livet och att Lisbeth dessutom blivit utsatt för ett grovt rättsligt övergrepp för att den hemliga gruppen som kallas "Sektionen" ska skydda en rysk spion och massmördare, så ger hon inte upp, utan hon går in i rättssalen med huvudet högt och en blick och en vilja som jag aldrig sett förut. Det är otroligt egentligen. Från att sen ung ålder leva med att ens såkallade pappa kommer och går hur som helst och när han väl kommer hem super han ner sig, våldtar och misshandlar Lisbeths mamma och sedan drar igen. När det tillslut går så långt att han misshandlar mamman så grovt att hon får hjärnskador som gör henne handikappad resten av livet och Lisbeth, som då är 12 år gammal, kastar ett mjölkpaket med bensin i ansiktet på honom och tänder på, först då reagerar folk. Men istället för att straffa pappan straffas Lisbeth, och de som leder denna utredning är ju då "Sektionen" som till varje pris inte ska offentliggöra spionen från Ryssland och spärrar in Lisbeth på mentalsjukhus och sedan får henne omyndigförklarad. Och under denna tiden utsätts hon för ytterligare övergrepp, där både ansvarige läkaren på psyket tillhör "Sektionen" plus hennes förvaltare hon tillslut får, Nils Bjurman.

Jag ska inte avslöja hur allt slutar men behövde bara skriva detta, för det gör mig så arg, när oskyldiga personer drabbas för att skydda skyldiga?

Jag beundrar henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback